Ομιλίες


Δεν μπορούμε να μιλάμε για θέατρο στη Ζάκυνθο, χωρίς να αναφερθούμε στις «ομιλίες».
« Οι 'ομιλίες' είναι ιδιότυπο λαϊκό θέατρο που αναπτύχθηκε το 17ο και 18ο αιώνα με την επίδραση του Κρητικού Θεάτρου και της Comedia dell' arte.
Τελικά δημιουργήθηκαν 'ομιλίες' ζακυνθινές. Η ζακυνθινή δημιουργία απαλλάχτηκε τελείως από την κρητική επίδραση. Η παράδοση καλύπτει όλο το 19ο αιώνα.
Οι Ζακυνθινοί όμιλοι συνεχίζουν να παίζουν διασκευασμένα τα κρητικά έργα, τα έργα του παλιότερου και του σημερινού ζακυνθινού λαϊκού θεάτρου. Στις 'ομιλίες' παίζουν αποκλειστικά άντρες ηθοποιοί, που υποδύονται και τους γυναικείους ρόλους, φορώντας μάσκες. Το κείμενο είναι δεκαπεντασύλλαβος στίχος που απαγγέλλεται με μακρόσυρτη προφορά .»
Λαϊκοί όμιλοι από την πόλη, και κυρίως από τα χωριά, συνεχίζουν αυθεντική την παράδοση των 'ομιλιών' και στον 21ο αιώνα, γράφοντας και παριστάνοντας 'ομιλίες' με θέματα ζωντανά, καυτηριάζοντας και σατιρίζοντας την καθημερινή πραγματικότητα της Ζακύνθου.

Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2010

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΑ ΣΤΗ ΖΑΚΥΝΘΟ 2010 - 2011


Χριστούγεννα μας έρχονται
στη Ζάκυνθο μας πρίμα
και τις ευχές μου θα σας πω
μ’ ένα καινούργιο ποίημα

τα φετινά Χριστούγεννα
δεν ειν’ σαν τ’ άλλα χρόνια
τα έθιμα αλλάζουνε
θα έρθουνε δαιμόνια.

Κοπήκαν επιδόματα
κοπήκανε τα δώρα
και ούλους τσου πολιτικούς
να μη τσου έβρει ώρα.

Παραμονή Χριστούγεννα
τα κάλαντα θα πούμε
και μεσ’ τα σπίτια από νωρίς
ούλοι θα μαζευτούμε

θα πιούμε μπροκολόζουμο
θα κόψουμε κουλούρα
κι ανήμερα Χριστούγεννα
θ’ αρχίσουμε τη κούρα.

Πρωί πρωί Χριστούγεννα
θα πα’ να εκκλησιαστούμε
και γρήγορα θα φύγουμε
σπίτια μας να κρυφτούμε

Γιορτή τρανή θα κάνουμε
όχι με γαλοπούλα
τα ευρώ απ’ τις τσέπες μας
μας τα’ χουν πάρει ούλα

θα φτιάξουνε αυγολέμονο
όσοι έχουνε μια κότα
για τσ’ άλλους το’ χω σίγουρο
γιορτάζουν με μπομπότα      (πίτα από καλαμποκάλευρο με σταφίδες)

Πρωτοχρονιά μας έρχεται
χαρές και μεγαλεία
ο Καλλικράτης έφερε
πολλούς για ορκωμοσία

και όταν ούλα τελειώσουνε
και όταν ορκιστούνε
τσου μποναμάδες των παιδιών
θα τσου φορολογούνε

τσου γέρους θα τσου εύχονται
να μη τσου έβρει χρόνος
γιατί οι συντάξεις για αυτούς
είναι μεγάλος πόνος.

Τραπέζια θε να στρώσουμε
για το καινούργιο έτος
και ούλοι θα σκεφτόμαστε
«πως θα τη βγάλω εφέτος;»

Οι μέρες θα περάσουνε
και θα ΄ρθουνε τα Φώτα
στο φούρνο θε να ψήσουμε
τα πόδια από τη κότα

Λεφτά δεν θα’ χουμε ούτε σεντς
στο τέλος τση βδομάδας
και για ένα μήνα ολόκληρο
θα γίνει τση κουράδας

το Γενάρη θα το βγάλουμε
που λέτε το ρημάδι
και το σκατό μας ούλοι μας
θα φάμε παξιμάδι

Έτσι λοιπόν θα βγάλουμε
που λέτε τσι γιορτάδες,
για ούλους τσου πολιτικούς
‘τοιμάστε μποναμάδες

Του χρόνου σας το έυχουμε
καλύτερα να πάμε
αλλά για φέτος σίγουρα
δεν θα ‘χουμε να φάμε.

Γ.Ι.Δ.Α.
Γόνοι Ιδιάζουσας Διανοητικής Αντίληψης

8 σχόλια:

Πολίτες vs χαράτσια είπε...

Καληνημέραν άρχοντες
και ...γίδες της Ζακύνδου
που άξια μετέχετε
του της Ελλάδος μύθου.

Εσείς εκεί στη Ζάκυνθο
δεν έχετε διόδια
αλλ' όπου νά 'ναι και εμείς
θα πάμε με τα πόδια.

Περάστε να ψηφίσετε
να φύγουν τα χαράτσια
από τους δρόμους καταρχή
και έπεται συνέχεια...

Ν' αρχίσει ο Έλλην να κινεί
τα νήματα του τόπου
κι όχι ν' αφήνει στους "ταγούς"
την μοίρα του ανθρώπου.

http://www.otoposmou.gr

ποντίκι είπε...

μπομπότα.... άσε δεν χρειαζόταν εξήγηση μια χαρά ξέρουμε τι θα πει...
Εχουμε ξανα φαει... πέινα μεγάλη λέμε..

Καραμούζα είπε...

Διαφωνώ "κάθετα" ως προς τη μπομπότα!

Εσείς οι "εξελιγμένοι" τήν ξέρετε ως πίτα με σταφίδες.

Εμείς οι "βλάχοι" τήν ξέρουμε ως καλαμποκίσιο ψωμί απλώς.
Πού δεν «φουσκώνει» όπως το σιταρένιο, δεν λειτουργεί σ' αυτό το "προζύμι" ή η μαγιά. Κι έτσι και ξεραθεί λίγο... πρέπει να έχεις σαγόνια κροκόδειλου για να τό μασήσεις...

Διαφέρει αισθητά από την σταφιδόπιτά σας φίλτατοι!!! Δεν θέλω άλλες ανακρίβειες.

Άλλωστε ΑΥΤΗ ακριβώς προβλέπεται από το άρθρο 144§9 του μνημονίου ως η μέλλουσα υγιεινή [αρκεί να τρώγεται ζεστή...] μεσογειακή τροφή των Ελλήνων.

Καραμούζα είπε...

Υ.Γ.
Το «να τρώγεται ζεστή» δεν βρίσκεται στο κυρίως κείμενο του μνημονίου.
Βρίσκεται σε υποσημείωση, με την αιτιολογία ότι αλλοιώς θα αυξηθούν πολύ οι δαπάνες νοσοκομειακής περίθαλψης αυτών που θα παθαίνουν εξάθρωση της κάτω σιαγόνος!

Φαίδρα είπε...

Το έθιμο επικρατεί από τους αρχαιοτάτους χρόνους,από τους προ Χριστού χρόνους.Το επάγγελμα του ηθοποιού ασκούσαν μόνο οι άνδρες οι οποίοι
υποδύονταν και τους γυναικείους ρόλους φορώντας μάσκα.

Γ.Ι.Δ.Α. είπε...

Θα συμφωνήσω μαζί σου Φαίδρα αλλά εδώ μιλάμε για Ζακυνθινές ομιλίες και για σατιρική ποίηση. Στη πόλη αλλά και ιδιαίτερα στα χωριά του νησιού όταν ήθελαν να πειράξουν κάποιον η όταν γινόταν κάτι παράξενο αμέσως το σατίριζαν φτιάχνοντας ένα ποίημα και το διέδιδαν από στόμα σε στόμα με αποτέλεσμα οι παθόντες να το ακούν τελευταίοι.
Αυτό φυσικά γίνετε και σήμερα από κάποιους που συνεχίζουν να σατιρίζουν τη πολιτική και αυτούς που την ασκούν αλλά και οτιδήποτε κοινωνικό παράξενο (π.χ. έναν τσακωμό μια δικαστική διαμάχη για ένα μέτρο γης) και οτιδήποτε μπορεί να προκαλέσει γέλιο.

Χαρά Θεοδωρίτση είπε...

Σε διαβάζω μετά μανίας και αισθάνομαι περήφανη για έναν ζακυνθινό Σουρή!

Ν.Α. Λάμπης είπε...

Ευρυχώς είσαι και σύ, που μαζί με τις βιτρίνες των καταστημάτων και τους δημαρχιακούς "διάκοσμους" μάς θυμίζεις ότι έρχονται γιορτές...

Γιατί αλλοιώς... άσε...