Ομιλίες


Δεν μπορούμε να μιλάμε για θέατρο στη Ζάκυνθο, χωρίς να αναφερθούμε στις «ομιλίες».
« Οι 'ομιλίες' είναι ιδιότυπο λαϊκό θέατρο που αναπτύχθηκε το 17ο και 18ο αιώνα με την επίδραση του Κρητικού Θεάτρου και της Comedia dell' arte.
Τελικά δημιουργήθηκαν 'ομιλίες' ζακυνθινές. Η ζακυνθινή δημιουργία απαλλάχτηκε τελείως από την κρητική επίδραση. Η παράδοση καλύπτει όλο το 19ο αιώνα.
Οι Ζακυνθινοί όμιλοι συνεχίζουν να παίζουν διασκευασμένα τα κρητικά έργα, τα έργα του παλιότερου και του σημερινού ζακυνθινού λαϊκού θεάτρου. Στις 'ομιλίες' παίζουν αποκλειστικά άντρες ηθοποιοί, που υποδύονται και τους γυναικείους ρόλους, φορώντας μάσκες. Το κείμενο είναι δεκαπεντασύλλαβος στίχος που απαγγέλλεται με μακρόσυρτη προφορά .»
Λαϊκοί όμιλοι από την πόλη, και κυρίως από τα χωριά, συνεχίζουν αυθεντική την παράδοση των 'ομιλιών' και στον 21ο αιώνα, γράφοντας και παριστάνοντας 'ομιλίες' με θέματα ζωντανά, καυτηριάζοντας και σατιρίζοντας την καθημερινή πραγματικότητα της Ζακύνθου.

Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2009

ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ ΣΕ ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ


ΚΑΛΗΣΠΕΡΙΖΩ ΔΥΟ ΑΔΕΡΦΕΣ
ΤΕΣΣΕΡΑ ΜΑΥΡΑ ΜΑΤΙΑ
ΤΑ ΔΥΟ ΤΣΗ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗΣ
ΜΕ ΚΑΜΑΝΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ

ΔΥΟ ΑΔΕΡΦΑΔΕΣ ΗΣΑΣΤΕ
ΠΟΥ ΝΑ ΣΑΣ ΠΙΑΣΕΙ ΖΑΛΗ
ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΠΙΑΣΕΙ ΤΗ ΜΙΚΡΗ
Κ’ ΥΣΤΕΡΑ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ
ΜΙΑ ΤΡΙΧΑ ΑΠ’ ΤΑ ΜΑΛΑΚΙΑ ΣΟΥ
ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ ΝΑ ΡΑΨΩ
ΚΙ ΟΡΚΟ ΣΟΥ ΚΑΝΩ ΣΤΟ ΘΕΟ
ΑΛΛΗ ΝΑ ΜΗΝ ΚΟΙΤΑΞΩ

ΑΠ’ ΤΗΝ ΠΟΛΛΗ ΛΑΧΤΑΡΑ ΜΟΥ
ΓΙΑ ΤΟΥΤΗ ΤΗΝ ΜΙΚΡΟΥΛΑ
ΕΣΤΕΙΛΑ ΚΑΙ ΠΡΟΞΕΝΗΤΗ
ΝΑ ΤΑ ΕΤΟΙΜΑΣΕΙ ΟΥΛΑ

ΤΟ ΠΡΟΞΕΝΙΟ ΕΓΙΝΗΚΕ
ΒΡΗΚΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΥΜΠΑΡΟ
ΔΕΝ ΗΤΑΝΕ ΚΑΛΥΤΕΡΑ
ΝΑ ΕΒΡΙΣΚΑ ΤΟ ΧΑΡΟ

ΔΥΟ ΑΔΕΡΦΑΔΕΣ ΗΣΑΣΤΕ
ΠΟΥ ΝΑ ΜΕ ΚΟΨΕΙ ΣΠΑΡΟ
ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΚΟΨΕΙ ΤΟΝ ΠΑΠΑ
Κ’ ΥΣΤΕΡΑ ΤΟΝ ΚΟΥΜΠΑΡΟ

ΕΠΗΡΑ ΤΗ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ
ΠΟΥ ΗΤΑΝΕ ΣΑΝ ΚΟΥΦΕΤΟ
ΚΑΙ ’ΦΤΟΥΝΗ ΜΟΥ ΑΝΕΒΗΚΕ
ΚΑΙ ΜΟΥ ’ΚΑΤΣΕ ΣΤΟ ΣΒΕΡΚΟ

ΟΤΑΝ ΚΑΦΕ ΤΗΣ ΖΗΤΑΓΑ
ΝΑ ΠΑΕΙ ΝΑ ΜΟΥ ΦΤΙΑΞΕΙ
«ΕΧΕΙΣ ΔΥΟ ΧΕΡΙΑ» ΜΟΥ ‘ΛΕΓΕ
«ΣΤΟΝ ΘΕΟ ΤΑ ’ΧΕΙΣ ΤΑΞΕΙ;»

ΑΧΑΡΑΓΟ ΞΕΚΙΝΑΓΑ
ΝΑ ΠΑΩ ΣΤΑ ΧΩΡΑΦΙΑ
ΑΡΓΑ ΤΟ ΣΟΥΡΠΟ ΓΥΡΙΖΑ
ΚΑΙ ΜΟΥ ’ΒΑΖΕ ΑΓΚΑΘΙΑ

ΕΞΑΠΛΩΝΑ ΝΑ ΚΟΙΜΗΘΩ
ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΣΤΟ ΚΡΕΒΑΤΙ
ΚΑΙ ΟΛΗ ΝΥΧΤΑ ΜΕ ’ΨΑΛΕ
ΠΟΥ ΝΑ ΜΟΥ ΚΛΕΙΣΕΙ ΜΑΤΙ;

ΟΛΗ ΤΗΝ ΜΕΡΑ ΕΡΧΟΤΑΝΕ
ΣΠΙΤΙ Η ΠΕΘΕΡΑ ΜΟΥ
ΚΑΙ ΕΒΑΖΕ ΖΙΖΑΝΙΑ
ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΦΑΜΕΛΙΑ ΜΟΥ

ΕΓΥΡΙΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΟΥΛΕΙΑ
ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΓΙΑ ΝΑ ΦΑΩ
ΚΑΙ ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΑΣΑ
ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΝ ΚΟΥΜΠΑΡΟ

ΕΠΗΡΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ
ΕΓΩ ΝΑ ΤΗΝ ΧΩΡΙΣΩ
ΜΟΥ ΕΙΠΕ «ΕΙΜΑΙ ΈΓΚΥΟΣ »
ΠΩΣ ΝΑ ΤΗΝΕ ΑΦΗΣΩ;

ΕΓΕΝΝΗΣΕ ΜΕ ΤΟ ΚΑΛΟ
ΕΚΑΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΓΟΡΙ
ΤΟ ΚΟΙΤΑΖΑ ΚΑΛΑ ΚΑΛΑ
ΔΕΝ ΈΜΟΙΑΖΕ ΣΤΟ ΣΟΙ

ΕΠΗΡΑ ΤΟΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
ΜΑΖΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΥΡΑ ΜΟΥ
ΚΑΙ ΠΗΓΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΦΗΣΑ
ΣΠΙΤΙ ΤΣΗ ΠΕΘΕΡΑΣ ΜΟΥ

ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΗΣΥΧΑΣΑ
ΒΡΗΚΑ ΚΑΙ ΤΗ ΥΓΕΙΑ ΜΟΥ
ΚΑΙ ΟΠΟΥ ΣΤΑΘΩ ΚΑΙ ΟΠΟΥ ΒΡΕΘΩ
ΒΡΙΖΩ ΤΗΝ ΠΕΘΕΡΑ ΜΟΥ.

Γ.Ι.Δ.Α.
ΓΟΝΟΙ ΙΔΙΑΖΟΥΣΑΣ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ

6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΜΠΡΑΒΟ ΣΑΣ, ΕΥΓΕ, ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ ΑΠΟΛΑΥΣΤΙΚΟΣ!

Ανώνυμος είπε...

ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΛΟΣ Ο Γ.Ι.Δ.Αρος, ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΛΟΣ Ο Γ.Ι.Δ.Αρος!

Ανώνυμος είπε...

αξιος μας εκανες και γελασαμε παλι.

Ανώνυμος είπε...

den nomizo na exeis valei kanenan sto stoxastro sou pali?

Ανώνυμος είπε...

an yponoeis kanenan opos enoei o proigoumenos kala smpara!

Γ.Ι.Δ.Α. είπε...

ειναι μια απλη παραλαγη σε ενα τραγουδι και τιποτα αλλο.
τωρα εσεις αν βαζετε κατι στο μυαλο σας δικος σας προβλημα.χαχαχαχαχαχαχαχα
σας ευχαριστω για τα ωραια σας σχολια,μου δινουν θαρος να συνεχισω.