Ομιλίες


Δεν μπορούμε να μιλάμε για θέατρο στη Ζάκυνθο, χωρίς να αναφερθούμε στις «ομιλίες».
« Οι 'ομιλίες' είναι ιδιότυπο λαϊκό θέατρο που αναπτύχθηκε το 17ο και 18ο αιώνα με την επίδραση του Κρητικού Θεάτρου και της Comedia dell' arte.
Τελικά δημιουργήθηκαν 'ομιλίες' ζακυνθινές. Η ζακυνθινή δημιουργία απαλλάχτηκε τελείως από την κρητική επίδραση. Η παράδοση καλύπτει όλο το 19ο αιώνα.
Οι Ζακυνθινοί όμιλοι συνεχίζουν να παίζουν διασκευασμένα τα κρητικά έργα, τα έργα του παλιότερου και του σημερινού ζακυνθινού λαϊκού θεάτρου. Στις 'ομιλίες' παίζουν αποκλειστικά άντρες ηθοποιοί, που υποδύονται και τους γυναικείους ρόλους, φορώντας μάσκες. Το κείμενο είναι δεκαπεντασύλλαβος στίχος που απαγγέλλεται με μακρόσυρτη προφορά .»
Λαϊκοί όμιλοι από την πόλη, και κυρίως από τα χωριά, συνεχίζουν αυθεντική την παράδοση των 'ομιλιών' και στον 21ο αιώνα, γράφοντας και παριστάνοντας 'ομιλίες' με θέματα ζωντανά, καυτηριάζοντας και σατιρίζοντας την καθημερινή πραγματικότητα της Ζακύνθου.

Σάββατο, 10 Απριλίου 2010

ΩΔΗ ΣΤΟ ΣΩΓΑΜΠΡΟ


Σώγαμπρος εγίνικε
στο Αρχοντικό του Μπράτη
σε κάποιους δεν τσου άρεσε
τον έβαλαν στο μάτι.

Απ’ την Αθήνα έφτασε
και διεκδικεί κι’ εκείνος
και τα χαλέπεδα έβαφε
ο Μπράτης ο Μαρίνος.

Δικά του λέει ήτανε
αυτά πάπου προσπάπου
και γύρω γύρω έγραφε
που λέτε τ’ όνομά του.

Καθόλου δεν του άρεσε
του Σώγαμπρου Θανάση
αμέσως του τη βάρεσε
και πάει να τσου πιάσει.

Ποτέ του δεν περίμενε
πως θα’ βγουνε πιστόλια
και ότι θα του γεμίσουνε
το πρόσωπο με βόλια.

Μα εκείνος δεν εμάσηξε
τσου αρπάζει και τσου δύο
κι’ από το ξύλο το πολύ
πήγαν νοσοκομείο.

Οι Αστυνομίες μπλέξανε
πήρανε καταθέσεις,
οι Δικηγόροι ανέλαβαν
σπουδαίες υποθέσεις.

Μεσάζοντες εμπήκανε
να τα ΄βρουνε οι δύο
μα ο Θανάσης τσου ‘διωχνε
ολους απ’ το χωρίο.

Αυτά που λέτε γίνανε
στο Κούκεσι παιδία
και ανοίξανε επεισόδια
ίδια με τη ΜΠΑΣΙΑ.

Γ.Ι.Δ.Α.
Γόνοι Ιδιάζουσας Διανοητικής Αντίληψης
ή
Από Τρελό και από Μικρό μαθαίνεις την αλήθεια

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

aksios opos panta!!!ti ginete se ayto to xorio ua skoto8oun metaksy tous?