Ομιλίες


Δεν μπορούμε να μιλάμε για θέατρο στη Ζάκυνθο, χωρίς να αναφερθούμε στις «ομιλίες».
« Οι 'ομιλίες' είναι ιδιότυπο λαϊκό θέατρο που αναπτύχθηκε το 17ο και 18ο αιώνα με την επίδραση του Κρητικού Θεάτρου και της Comedia dell' arte.
Τελικά δημιουργήθηκαν 'ομιλίες' ζακυνθινές. Η ζακυνθινή δημιουργία απαλλάχτηκε τελείως από την κρητική επίδραση. Η παράδοση καλύπτει όλο το 19ο αιώνα.
Οι Ζακυνθινοί όμιλοι συνεχίζουν να παίζουν διασκευασμένα τα κρητικά έργα, τα έργα του παλιότερου και του σημερινού ζακυνθινού λαϊκού θεάτρου. Στις 'ομιλίες' παίζουν αποκλειστικά άντρες ηθοποιοί, που υποδύονται και τους γυναικείους ρόλους, φορώντας μάσκες. Το κείμενο είναι δεκαπεντασύλλαβος στίχος που απαγγέλλεται με μακρόσυρτη προφορά .»
Λαϊκοί όμιλοι από την πόλη, και κυρίως από τα χωριά, συνεχίζουν αυθεντική την παράδοση των 'ομιλιών' και στον 21ο αιώνα, γράφοντας και παριστάνοντας 'ομιλίες' με θέματα ζωντανά, καυτηριάζοντας και σατιρίζοντας την καθημερινή πραγματικότητα της Ζακύνθου.

Πέμπτη 16 Μαΐου 2019

Προεκλογική Ζακύνθινη Ομιλία.  















Πλατιά Ρούγα εσκέφτηκα
να πάω να πιω καφέ
κόσμος που πάει κι έρχεται
 να ΄χει και  χαβαλέ.

Που θα περνάν ποδήλατα
και κόσμος στη δουλεία του
μα κι ο γονέας με σίγουρη
ασφάλεια στα παιδιά του,



που θα μπορεί να ΄ναι ήσυχος
πως αν αλλάξει βλέμμα
να μη βρεθεί εμπόδιο
να του κοπεί το αίμα.

Έτσι και ΄γω εκάθησα
στην Αλεξάνδρου Ρώμα
παράγγειλα το Φρέντο μου
πριν την αράξω ακόμα.

Έκατσα και στα μπροστινά
μου φέρανε το φρέντο,
μα δίπλα μου επέρασε
ένα Τσικουετσέντο.

Μωρέ δε πάει στο διάολο
κάποιος μουρλός θα είναι
και λέω από μέσα μου
<παρ΄το καφέ και πίνε>,

σηκώνω το ποτήρι μου
ρουφώ απ΄το καλαμάκι
μόνο που δε με πάτησε
που λέτε ένα βεσπάκι.

Από μακρία ακούστηκε
κάτι σα να ΄ν΄ κλαρίνα,
με μερσεντές επέρασε
η φίλη μου η Μακρίνα.

Η μουσική στη διαπασών
το χέρι κρεμασμένο
μα ούτε καν με κοίταξε
σα να με ΄χει χεσμένο.

Πριν να προλάβω να σκεφτώ
ακούω σφουριξία,
μα δυο ετσακωνόντανε
τίνος ειν΄η μπασία,

και κει που ησυχάσανε
ακούω και σκουξίες
μια μηχανή επέρασε
και έκανε παντίες.
       
Μα κάπου εφοβήθηκα
βουτάω που λες το φρέντο
και έβαλα στη πλάτη μου
κολόνα από τσιμέντο.

Εφύλαξα τα νώτα μου
μη με πατήσει κάρο
για ΄να καφέ κατέβηκα
κι όχι να βρω το Χάρο.

Ποδήλατο δε πέρασε
μα ούτε και παιδία
μια γρία μόνο πέρασε
που φόραγε ποδία.

Μια σακούλα κράταε
και μέσα είχε σκουπίδια,
στη ζαρντινιέρα τα΄φησε,
μη τα μυρίζει η ιδία

Τουρίστες λίγοι πέρναγαν
low season ακόμα
φωτογραφίες τράβαγαν
με τη ψυχή στο στόμα.

Τράβαγαν το πεζόδρομο,
τραβάγανε τσι λούμπες,
και μια στραβοπάτησε
κι έκαμε κωλοτούμπες,

τράβαγαν τα αυτοκίνητα,
τραβάγαν τα σκουπίδια
και ένας εξαγλίστρησε
που πάτησε απίδια.

Τόσο καλά επέρναγα
στην Αλεξάνδρου Ρώμα
εικόνες είχα μπόλικες
και ήτανε με χρώμα.

 Από μακρία ερχότανε
μια τρανή παρέα
μαζι μ΄αυτούς ερχότανε
κι  θειά μου η Πανωραία.

Έφτασαν και σε μένα νε
σηκώθηκα απάνου
το χέρι του μου έδωσε
ο Νιόνιος του Φαγιάννου.

ΚΟΥΡΙΤΣΟΣ
Τι έγινε μωρέ παιδιά;
προς τι η τρανή παρέα;
καλώς την και τι τζόγια μου
τη θεια Πανωραια!

ΦΑΓΙΑΝΝΟΣ
Γεια σου Κουρίτσο άρχοντα
που παίρνεις  το καφέ σου,
στη πιο Χάι περιοχή
τραβάς το ναργιλέ σου.

Σε βλέπω είσαι άνετος
τίποτα δε φοβάσαι,
μια χάρη μόνο σου ζητώ
τη θειά σου να θυμάσαι.

Τη Κυριακή που έρχεται
μετριούνται  τα κουκιά,
πρόσεξε τη παρέα μας
αν θέλεις μια μπουκιά.

Ρίξε και ψήφο σίγουρο
στη θεία Πανωραία
μπορεί λίγο να σίτεψε
μα είναι ακόμα ωραία.

θέλει κι αυτή τη Ζάκυνθο
να την ΄ναι μεγαλώσει
διπλάσια στο μέγεθος
μπορεί και άλλη τόση!

Να κι από δω ο Νιόντσολος
θέλει και αυτός μερίδιο
είν΄ από πάστα σίγουρη
κι από καλό γονίδιο.

Αυτός είναι ο Πρίτσης μας
είναι κι αυτός μαζί μας
αν δε σ΄ αρέσει  ο Νιόντσολος
σταύρωσε το παιδί μας,

 γι΄ αυτούς  αν δε σου καίγετε
καθόλου το φυτίλι
πάρε εδώ και σταύρωσε
τρανό Πιτσιφυτίλι.

Κουρίτσο κοίταξε να δεις
ψήφισε  το Φαγιάννο,
γιατί αν βρω τη ψήφο σου
ρουσφέτια ούλα στα κάνω,

κι αν έβρεις περισσότερους
ψήφους για να μου δώσεις
σε βάζω και υπάλληλο
στο δήμο να γλυτώσεις.

ΚΟΥΡΙΤΣΟΣ
Σ΄ ευχαριστώ Φαγιάνο μου
ψήφους σου ΄χω πολλούς
αλλά γι΄ αυτό χρειάζουμαι
μπόλικους οβολούς.

Πολλά είναι τα λαδώματα
για να σου φέρω ψήφους
και αν δεν έχεις εύκαιρα
τρέχα σε τοκογλύφους.

ΠΑΝΩΡΑΙΑ
Έχω και γω κομπόδεμα
Κουρίτσο να σου δώσω
εσύ φέρε τσου ψήφους σου
κι εγώ θα σε χρυσώσω.

Όταν εσυγχωρέσαμε
το μπάρμπα σου το Τούρλο,
άφησε μπόλικα λεφτά,
κι αν θες σε παίρνω μούλο,

μόνο εσύ κανόνισε
εγώ να ψηφιστώ
κι αν θέλουν και στα τέσσερα
εγώ θα τσου στηθώ

ΚΟΥΡΙΤΣΟΣ
Καλά μου τα ΄πατε ωρέ
πηγαίνετε καλιά σας
σας κανονίζω ούλους σας
μέχρι και τα σκυλιά σας

Ένα μονάχα θα σας πω
και για καλού κακού
στο δήμο το γραφείο μου
να ΄ναι  καταλιακού.

(προς το Φαγιάννο)
και αν θες ωρέ σου δίνω εγώ
λογαριασμό τραπέζης
μόνο κατάθεσε πολλά
και σκέψουμε όταν χέζεις,

καλό θα ειν΄ στο έργο σου
τη Ρώμα μην αλλάξεις
πεζόδρομο δε θέλουμε
αυτό να το κοιτάξεις.

Άντε πάτε στο Διάολο
φύγετε από μπροστά μου
κι αφήστε με κ΄ εμένανε
να κάμω τη δουλεία μου.

Έτσι που λέτε πέρασα
στην Αλεξάνδρου Ρώμα
καφέ και χρήμα άρπαξα
κι ας είναι μες τη βρώμα.

Γι αυτό λοιπόν προσέξετε
τώρα στις εκλογές
απράξτε ότι προλάβετε
κι άντε, ΚΑΛΕΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ!

1 σχόλιο:

Μάργαρης Γιάννης είπε...

Εντέλει ξεκινήσε ωρεα πολύ
Θά γίνει καλό, πρέπει να διαθέσεις χρόνο
Το έχεις, μπράβο!!