Ομιλίες


Δεν μπορούμε να μιλάμε για θέατρο στη Ζάκυνθο, χωρίς να αναφερθούμε στις «ομιλίες».
« Οι 'ομιλίες' είναι ιδιότυπο λαϊκό θέατρο που αναπτύχθηκε το 17ο και 18ο αιώνα με την επίδραση του Κρητικού Θεάτρου και της Comedia dell' arte.
Τελικά δημιουργήθηκαν 'ομιλίες' ζακυνθινές. Η ζακυνθινή δημιουργία απαλλάχτηκε τελείως από την κρητική επίδραση. Η παράδοση καλύπτει όλο το 19ο αιώνα.
Οι Ζακυνθινοί όμιλοι συνεχίζουν να παίζουν διασκευασμένα τα κρητικά έργα, τα έργα του παλιότερου και του σημερινού ζακυνθινού λαϊκού θεάτρου. Στις 'ομιλίες' παίζουν αποκλειστικά άντρες ηθοποιοί, που υποδύονται και τους γυναικείους ρόλους, φορώντας μάσκες. Το κείμενο είναι δεκαπεντασύλλαβος στίχος που απαγγέλλεται με μακρόσυρτη προφορά .»
Λαϊκοί όμιλοι από την πόλη, και κυρίως από τα χωριά, συνεχίζουν αυθεντική την παράδοση των 'ομιλιών' και στον 21ο αιώνα, γράφοντας και παριστάνοντας 'ομιλίες' με θέματα ζωντανά, καυτηριάζοντας και σατιρίζοντας την καθημερινή πραγματικότητα της Ζακύνθου.

Τρίτη 8 Απριλίου 2014

Προγραμματικές δηλώσεις υποψήφιων Δημάρχων & όσων πολιτεύονται.



Για περάστε, για περάστε
ψήφο δώστε δε θα χάστε,
βάλε με εμέ στο Δήμο
για καιρό ούριο, πρίμο.
    
Να ΄χεις έργα δυνατά
για να βγάζω εγώ λεφτά,
μα θα μένουν στις μελέτες
θα τα κάνω ομελέτες.

Θα σου βάζω νέους φόρους
ν΄ ανεβαίνεις ανηφόρους
κι αν θα κτίζεις μια πέτρα
θα σου βάζω και άλλα μέτρα (m2)

Θα ΄χεις δρόμους σαν νταμάρια
που σκοτώνουν παλικάρια
με λακκούβες ανοιχτές
σαν τεράστιες σπηλιές.

Θα ΄χεις ανοιχτά σχολεία
μα χωρίς καμία παιδεία,
να μην έχουνε δασκάλους
και μυαλά γεμάτα κάλους.

Για νερό κάτι θα κάνω
έτσι για να σε γλυκάνω,
θα στο δίνω στο τουλούμι
μα θα στο χρεώνω ρούμι.

Όσο και για τα σκουπίδια
θα στα κάνω κουνουπίδια
να στα δίνω να τα τρως,
μη μου είσαι σκυθρωπός.

Θα μου έχω νοσοκόμες
μόνιμες τραπεζοκόμες
οι *άποροι* υγειά να βρούμε
για να τρώμε ότι μπορούμε.

Θα ΄χεις τσάμπα τον αέρα
ν΄ αναπνές όλη τη μέρα
βήχας όμως μη σε πιάσει
και ο κώλος σου μη κλάσει,

και μου θες νοσοκομείο
φάρμακα απ΄το φαρμακείο,
δε προβλέπετε απ΄το νόμο
να ΄χεις τσάμπα νοσοκόμο,

και γιατρό μη μου ζητήσεις
έτσι και μου αρρωστήσεις,
μη το παίζεις μανιακός
να ΄σαι και μνημονιακός.

Μη τη ψάχνεις για μπασίες
και μη μου ζητάς λεσίες (περίφραξη)
μη ζητάς για να σου δώσω,
και μη κάνεις το καμπόσο.

Μη ζητάς να βάλω λάμπες
για να βλέπουνε οι κάμπιες
να σου τρώνε το μαρούλι,
μα και το κοκκινογούλι  (παντζάρι)

Μη ζητάς ΄νοιχτες πλατείες
και μη ψάχνεις για αιτίες
θα της κάνω μαγαζιά
να δουλεύουν σαν γαζιά.

Μη ζητάς να τα αλλάξεις
ήμαστε της ίδιας τάξης
εσύ θα ΄σαι το γαϊδούρι
που θα σ΄ έχω κελεπούρι.

Όταν πας και με ψηφίσεις
Δήμαρχο εσύ με χρήσεις
μη νομίζεις έτσι απλά
θα μπορείς να μου μιλάς.

Όταν πάρω εγώ το θρόνο
δε θα έχω άλλο χρόνο
ν΄ ασχολούμαι εγώ με σένα,
θα σου πίνω και το αίμα.


1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

οι ποιο αληθεινες προγραμματικες δηλωσεις!